Skuteczne metody naprawy powierzchni laminatów.

W procesie produkcyjnym lub podczas samego użytkowania wyrobów kompozytowych pojawia się potrzeba naprawy powierzchni żelkotu. Właściwie wykonana praca powinna uniemożliwić odróżnienie naprawianej powierzchni od pozostałej, orginalnej powłoki.

Napraw dokonuje się w przypadku:

  • uzupełnienia szczelin powstałych w wyniku podziału form
  • uszkodzenia żelkotu podczas odformowywania wyrobu
  • niewłaściwego przetwórstwa żelkotu, które doprowadziło do powstania wad powierzchi (raki, pęcherze, zgazowania, itp.)
  • uszkodzenia użytkowanego wyrobu (rysy, pęknięcia np. kadłuba jachtu)

Najtańszym i najprostszym rozwiązaniem jest zastosowanie żelkotu z dodatkiem korektora parafinowego, lecz rozwiązanie to ma swoje ograniczenia: żelkot ze względu na swoją małą lepkość jednorazowo nie da się nanieść grubo, a także może niewystarczająco się utwardzić i podczas polerowania może mieć tendencje do żółknięcia ( w przypadku białego żelkotu) a w końcowym efekcie miejsce naprawiane będzie różniło się odcieniem w kolorze.

Najlepszy efekt uzyskamy stosując specjalną szpachlę naprawczą BÜFA Filler. Firma BÜFA oferuje szpachle o kolorze idealnie dopasowanym do żelkotu, dzięki czemu miejsce naprawiane będzie w praktyce niewidoczne gołym okiem. 

 

Wytyczne do stosowania szpachli BÜFA Filler

W pierwszej kolejności wyczyścić i odtłuścić (np. acetonem) uszkodzoną powierzchnię, następnie należy zeszlifować żelkot papierem ściernym o gradacji 320 aż do laminatu, tak aby powstała bruzda miała głębokość 1mm.

W kolejnym kroku matujemy większą powierzchnię wokół naszego uszkodzenia papierem ściernym również o gradacji 320, a następnie całą przeszlifowaną powierzchnię oklejamy taśmą papierową. Tak przygotowaną powierzchnię oczyszczamy z powstałego pyłu.

Pamiętajmy, że każdorazowo kiedy przystępujemy do szlifowania czy to żelkotu czy „surowego” laminatu należy najpierw przemyć dokładnie powierzchnię, gdyż może być ona pokryta wszelkiego rodzaju woskami rozdzielającymi, pastami polerskimi lub związkami parafiny, które niezmyte podczas szlifowania będą wcierane w głąb laminatu, co w końcowym efekcie może skutkować mniejszą adhezją.

Teraz możemy przygotować szpachlę. Odmierzamy 100ml szpachli i dodajemy 4ml utwardzacza (np. Curox M-312). Całość mieszamy przez około 30 sekund używając drewnianej szpatułki. Tak przygotowana szpachla będzie przydatna do użycia przez około 10 minut, a utwardzi się po około 30 minutach.

Wypełnianie ubytku

Nakładamy szpachlę na całą powierzchnię oklejoną z zewnątrz taśmą (dwie warstwy jedna na drugą = 150µm do 200µm) i wygładzamy szpachelką. Taśma maskująca może zostać usunięta po około 10 minutach.

Wypełnianie głębokich ubytków

Do tego celu możemy przygotować własną szpachlę, której skladnikami są klej żywiczny BÜFA Oldopal 740-0110 oraz żelkot Büfa wymieszane w proporcji:

  • 90 części wagowych kleju 740-0110
  • 10 części wagowych żelkotu Büfa
  • Utwardzanie 4% Curox M-312

Szpachlą tą wypełniamy najgłębsze ubytki a następnie nakładamy szpachlę Büfa Filler

Szlifowanie

Proces szlifowania naprawianej powierzchni można rozpocząć po 1,5 godz. Jednakże szpachla po tym czasie nie będzie dostatecznie utwardzona. Dlatego też jeśli warunki pozwalają zalecamy wygrzanie naprawianego elementu przez kilka godzin w temperaturze 80°C lub pozostawienie go w temperaturze pokojowej na 24 godziny. Przedwczesne rozpoczęcie szlifowania a następnie polerowania może doprowadzić do powstania skórczów oraz żółknięcia obrabianej powierzchni.

Szlifowanie rozpoczynamy papierem ściernym o gradacji 600 ( 400 tylko w przypadku konieczności zeszlifowania grubszej warstwy) do momentu prawie całkowitego zeszlifowania szpachli, a następnie kontynuujemy papierem 800/1000/1200. Wszelkie zaobserwowane różnice w połysku można wyrównać przy pomocy past polerskich.

Polerowanie możemy rozpocząć pastą o średniej ziarnistości np. BÜFA BF100 i dla uzyskania wysokiego połysku zakończyć pastą polerską BÜFA BF 150. Należy pamiętać żeby podczas polerowania mechanicznego nie przekraczać 2100 obr/min.

Tak naprawiona powierzchnia będzie praktycznie niewidoczna i odporna na warunki atmosferyczne w takim samym stopniu jak reszta wyrobu.

1 2 3
 

 

 

 

Naprawa żelkotu wielkopowierzchniowa

W przypadku sytuacji, w której naprawy wymaga cały element możemy zastosować inny środek produkcji BÜFA. Jest to specjalny dodatek do żelkotu BÜFA - Additive Repair Solution 742-0030 – roztwór parafiny rozpuszczony w styrenie i acetonie, który po dodaniu do żelkotu natryskuje się na całą powierzchnię wyrobu.

Przygotowanie powierzchni

Powierzchnia musi być przeszlifowana, sucha i czysta. Szlifowanie rozpoczynamy papierem 180 po czym kończymy papierem o gradacji 240. Do przemycia powierzchni można użyć wyłącznie rozpuszczalnika o wartości pH między 4 a 8. Należy unikać produktów o zasadowym pH oraz szczególnie agresywnych.

Rozpuszczalniki, które należy unikać:

  • rozpuszczalniki chlorkowe (chlorek metylu)
  • rozpuszczalniki ketonowe (aceton, MEK)
  • rozpuszczalniki aromatyczne (ksylen, toluen)
  • rozpuszczalniki estrowe (octan etylu)

Dopuszczalne jest użycie acetonu ale pod warunkiem, że nie jest on nanoszony bezpośrednio, tylko powierzchnię przeciera się nasączoną acetonem szmatką.

Aby uniknąć korozji powierzchni przez środek czyszczący należy niezwłocznie ją wysuszyć.

Środowisko pracy

Temperatura przetwórstwa powinna wynosić pomiędzy 16 a 28°C, wilgotność 75-80%. Poza tym wszystkie materiały: żelkot, narzędzia oraz naprawiana część powinny mieć również temperaturę 16 a 28°C.

Przygotowanie żelkotu

  • 20 części wagowych Büfa - Additive Repair Solution,
  • 80 części wagowych żelkot.

Obie substancje muszą mieć taką samą temperaturę (zalecana 25°C). Jeśli Büfa - Additive Repair Solution jest mętny, to należy go podgrzać w kompieli wodnej o temp. 40°C aż stanie się przeźroczysty.

Do utwardzenia należy użyć tego samego nadtlenku w tej samej proporcji, jaki został użyty podczas produkcji elementu, który wymaga naprawy. W każdym jednak przypadku zawartość nadtlenku musi wynosić 1,5-2,5%.

Aplikacja

Pistolet natryskowy z dyszą o średnicy 1,5-2,0 mm (ale nie większej niż 2 mm!), ciśnienie powietrza 2 – 3 bar. Dystans od pistoletu do natryskiwanego elementu 40-50cm. Należy zbudować warstwę w kilku przejściach pistoletu o łącznej grubości 500-700µm.

Wykańczanie powierzchni

Jeśli warunki na to pozwalają zaleca się wygrzanie naprawianego elementu przez kilka godzin w temperaturze 80°C. Szlifowanie i polerowanie naprawianej powierzchni można rozpocząć dopiero po właściwym utwardzeniu się żelkotu w tepmeraturze pokojowej po około 24 godzinach. Zbyt wczesne rozpoczęcie prac może skutkować żółknięciem polerowanej powierzchni. Szlifowanie należy rozpocząć papierem o gradacji 240, a następnie 400, 600, 800.

Wykończenie pastą polerską

Jeśli powierzchnia naprawianego żelkotu po polerowaniu jest matowa (za niska temperatura aplikacji, złe utwardzenie) należy całą operację powtórzyć, nie wcześniej jednak jak po 24 godzinach. W celu uniknięcia przegrzania polerowanej powierzchni nie wolno mocno dociskać polerki do obrabianej powierzchni. Zaleca się stosowania past polerskich opartych na wodzie, które mają właściwości schładzające.

Uwaga: całkowita grubość żelkotu naprawczego po zakończeniu prac powinna wynosić 400-500µm.

Wszelkich szczegółowych informacji na temat napraw powierzchni żelkotu chętnie udzielą Państwu także nasi przedstawiciele techniczno-handlowi.

Jeśli chcesz otrzymywać powiadomienia o nowościach na naszej stronie  raz w miesiącu oraz mieć wgląd do archiwum:

Dołącz do Newslettera

 

Rafał Sielicki

Przedstawiciel handlowy
Doradca techniczny

Biuro w Gdańsku
kom. 607 481 591
fax 058 691 01 85
e-mail:Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Rafał Sielicki