Skip to main content

Materiały uniepalnione do zastosowań w branży energetyki wiatrowej

{flike=232}

Materiały uniepalnione do zastosowań w branży energetyki wiatrowej.

Energetyka wiatrowa należąca do odnawialnych źródeł energii rozwija się niezwykle dynamicznie. Głównym powodem jest oczywiście presja na obniżenie emisji gazów cieplarnianych, który reguluje tzw. Protokół z Kioto.

 

W budowie turbin wiatrowych, które przekształcają energię wiejącego wiatru w energię elektryczną zastosowanie znajdują także kompozyty. W typowej turbinie wiatrowej materiały kompozytowe znajdziemy w takich elementach jak:

  • łopaty ( żywice winyloestrowe i epoksydowe)
  • wirniki – spinnery ( żywice poliestrowe ) 
  • gondole ( żywice poliestrowe )

Gondole (obudowy, w których znajduje się generator) budowane są od wielu lat z laminatów poliestrowo-szklanych. W niedalekiej przeszłości niektórzy producenci podejmowali próby zastąpienia kompozytu aluminium, lecz dziś znów powrócili do sprawdzonego materiału. Gondole produkowane są głównie dwoma metodami: tradycyjną ręczną oraz w infuzji podciśnieniowej.

Obecne przepisy wymuszają na producentach zagwarantowania pewnego stopnia uniepalnienia wewnętrznych części gondol. Ma to na celu zabezpieczenie przed pożarem i co za tym idzie zniszczeniem bardzo drogich elementów całej elektrowni wiatrowej, jakim są urządzenia znajdujące się wewnątrz gondoli (generator wraz z mechanizmem).

3

 

Czytaj więcej

Systemy samogasnące dla łodzi ratunkowych

{flike=223}

1 2

Konstrukcja łodzi ratunkowych ze względu na ich przeznaczenie musi zapewniać bezpieczne wydostanie się ze strefy ognia w przypadku pożaru statku lub palącej się na powierzchni wody substancji np. oleju napędowego lub ropy naftowej. Najczęstszym materiałem stosowanym do budowy takich łodzi jest laminat poliestrowo-szklany. Aby taki materiał mógł zapewnić bezpieczeństwo osób przebywających na łodzi ratunkowej poddanej działaniu ognia oraz bardzo wysokich temperatur musi on spełniać wymóg niepalności.

Wymogi niepalności łodzi ratunkowych zostały szczegółowo opracowane przez Międzynarodową Organizację Morską IMO (International Maritime Organization) i wydane jako Rezolucja IMO 1006.

Zapalność laminatu opartego na systemie niepalnym, stosowanego do budowy łodzi ratunkowych, powinna być określona wg normy ISO 5660-1: „Badania ogniowe – Reakcja na ognień – Część 3 - Intensywność wydzielania ciepła (metoda kalorymetru stożkowego). Laminat, który przejdzie pozytywnie powyższy test musi również zdać test zawarty w części 4 – Reakcja na płomień (palnik gazowy).

Podsumowując, materiały użyte do budowy łodzi muszą przejść pomyślnie dwa testy wg IMO1006:

  • IMO 1006, część 3 - kalorymetr stożkowy
  • IMO 1006, część 4 – palnik gazowy

Czytaj więcej

System niepalny dla branży transportowej

{flike id=187}

2Jednym z głównych profilów produkcyjnych BÜFA Composite Systems jest wytwarzanie uniepalnionych systemów poliestrowych, które spełnią najwyższe wymagania przeciwogniowe a z drugiej strony będą łatwe w przetwórstwie. Zastosowanie produktów niepalnych ma na celu ochronę życia ludzkiego oraz środowiska. Uniepalnione kompozyty zmniejszają ryzyko katastrofy budowlanej, kolejowej lub w ruchu lądowym.

Liczne katastrofy ostatnich lat obserwowane w branży transportowej w kraju i zagranicą pokazało jak bardzo ważne jest stosowanie w środkach transportu systemów uniepalnionych dla zagwarantowania bezpieczeństwa podróżnych.

Dla branży transportowej w szczególności do produkcji kompozytów montowanych w autobusach możemy państwu zaproponować najnowszy zoptymalizowany system uniepalniony produkcji BUFA Composite Systems na bazie żelkotu BÜFA-Firestop GC S 220-S i zywicy uniepalnionej BÜFA-Firestop 8170-W-1.

Zgodnie z filozofią BÜFA system niepalny nie zawiera szkodliwych dodatków tj. halogenki i trójtlenek antymonu. Grupa produktów została tak skonstruowana aby zapewnić optymalną ochronę antyogniową(w szczególności w laminatch stosowanych w komorach silników) zgodne z wymogami stawianymi w branży a z drugiej strony posiada doskonałe właściwości przetwórcze.

Czytaj więcej

Innowacyjny system niepalny LEO (LEO Rail System)

Innowacyjny system niepalny LEO (LEO Rail System)

bufa firestopIntensywny rozwój niskoemisyjnych technologii przetwarzania żywic oraz ognioodpornych systemów intumescencyjnych zaowocował powstaniem uniepalnionego systemu LEO, będącego dziełem połączonych sił firm BUFA Gelcoat Plus oraz Seartex. System przeznaczony jest do przetwarzania w technologii RTM oraz infuzji.

System składa sie z:

  • intumescencyjny żelkot BÜFA®-Protection-Layer-LEO-R 
  • niskolepka żywica winyloestrowa BÜFA®-INJECTION-RESIN-LEO-R [do pobrania LEO 716-6500]
  • limitowane zbrojenia szklane firmy Seartex - Saertex Reinforcement LEO-R,

Czytaj więcej